Het Italiaanse platform Il Rappuso schenkt aandacht aan POKOE Hiphop Magazine en spraken de oprichter en eigenaar over POKOE en het hiphoplandschap van Nederland

Selene Luna Grandi van het Italiaanse hiphopplatform Il Rappuso sprak DaniΓ«l Medina Blom alias Murstratus over het ontstaan van POKOE Hiphop Magazine en hoe het Nederlandse hiphoplandschap eruit ziet. Wie waren de grondleggers, welke elementen moeten gekoesterd worden, stijlveranderingen en overige hiphopmedia.

Hieronder een paar stukken uitgelicht. Het gehele interview is ook in het Nederlands te lezen. Deze staat onder het Italiaanse deel vermeld. Checken doe je HIER!

Hoe sterk is tegenwoordig de Amerikaanse invloed op de Nederlandse rap, en in hoeverre ontstaat er een meer lokale of Europese identiteit?

Dit is een zeer interessante vraag. Wat mij opvalt, is dat er vaak een bepaald geluid verbonden is aan de regio waar een artiest vandaan komt. Het is niet zo rigoureus anders als bijvoorbeeld het verschil tussen de West Coast- en East Coast-sound in de Verenigde Staten, maar vaak kun je wel een beetje horen uit welke windstreek de artiest komt.

Ik denk ook dat veel hiphopartiesten, zeker degenen die in de jaren ’80, ’90 of ’00 zijn geboren, veel naar Amerikaanse hiphop hebben geluisterd en zich daardoor hebben laten inspireren. Tegelijk merk ik dat veel artiesten durven te experimenteren, waardoor ze hun eigen unieke sound creΓ«ren.

Ik durf dit niet specifiek een Europees geluid te noemen, want ook in de Verenigde Staten verandert het geluid voortdurend. Daar ontstaan nieuwe stijlen naast het behoud van het authentieke hiphopgeluid.

Wat zijn vandaag de belangrijkste media, radiostations en platforms om hiphop in Nederland te volgen?

Het zijn er tegenwoordig niet meer zoveel als vroeger. Eerder in dit interview heb ik hier al naar verwezen. Daarom ben ik POKOE Hiphop Magazine begonnen. Uiteraard zijn er nog wel een paar kanalen waar ik met plezier naar kijk. Ik zie ze dan ook als collega-platformen en niet als concurrenten.

Zo zijn er de mannen van Hiphop In Je Smoel, die dagelijks toffe items publiceren. Ook de mannen van Pass de Aux zijn heel goed bezig. No Face Trey is daarnaast een verfrissende wind in het medialandschap. Dit is een kerel met een gekleurde bivakmuts, die interviews en items maakt. Vooral in zijn items pakt hij artiesten kritisch aan, en dat vind ik geweldig. Ik hou ervan. Het is totaal iets anders dan wat ik doe, maar ik kan het echt waarderen.

Goede vrienden van mij hebben iedere woensdag een radioshow genaamd Vibez, waar regelmatig zowel opkomende als gevestigde artiesten aanschuiven. Verder heb ik veel respect voor 101Barz, vooral voor hun doorzettingsvermogen en hun studiosessies. Misschien liggen wij niet helemaal in lijn met het geluid dat wij supporten, maar het zijn wel pioniers. Daar kan ik alleen maar respect voor hebben en hen hun bloemen geven!

Hoe zie je de Nederlandse hiphopscene zich de komende jaren ontwikkelen, en welke rol zou POKOE Hiphop Magazine daarin kunnen spelen?

Het is een feit dat ik geen glazen bol heb om in te kijken. Toch heb ik de afgelopen jaren een duidelijke ontwikkeling waargenomen, vooral in het geluid en de stijl van hiphop. Soms heb ik daar een haat-liefdeverhouding mee, omdat ik zelf groot fan ben van de authentieke hiphopsound, met name boombap. Dat betekent echter niet dat ik niet kan genieten van de meer populaire stromingen.

Ik vind het belangrijk dat POKOE Hiphop Magazine alle hiphop- en rapmuziek van niveau blijft ondersteunen en een podium biedt via de releases op de website. Tegelijkertijd moeten we de cultuur, waar hiphop uit is ontstaan, blijven waarborgen. Dat zijn we verplicht aan de volgende generaties. Dit is voor de cultuur!