Wat weet je van Graig G en Termanology die optreden in een kroeg, is Kevlar Fest een ja of een no go?

In het najaar van 2024 werd, in Meppel, het Kevlar Festival neergezet. Op die voorgaande editie stond daar een indrukwekkende line up te vlammen en nadien bereikten positieve geluiden van bezoekers onze redactie. Een goeie reden om voor de bescheiden editie van dit jaar maar eens polshoogte te nemen in Drenthe! Vorig jaar verdwenen Bronze Nazareth en Termanology last minute van de flyer. Daar kwam REKS voor in de plaats dus de bezoekers kregen er toen een vette show er voor terug. Dit jaar staat Termanology alsnog op de line up en niemand minder dan Craig G. van de Juice Crew!Β 

Waar de organisatie bij hun premiere in ’24 allicht te groots hebben uitgepakt komen ze ditmaal met een veel kleiner concept. Hiphop in een kroeg. In een dorp als Meppel weet je niet zo goed wat je kan verwachten qua opkomst, het viel bij aanvang al op dat er meer cafΓ© publiek aanwezig was dan Γ©chte Hiphop heads. Achter in het pand zat de doorgang naar het terras, daar was voorlopig alle gezelligheid. De DJ’s draaiden binnen wel classic Hiphop, het publiek leek er echter als zondagsrijders op mee te liften. Buiten stond Finesse Records met een kraam platen en cd’s en er was iemand van de Meppelse incrowd die lokale merch aan het pushen was. Blowen mocht alleen voor de deur, op het terras werd wel gewoon gerookt en gezopen en er kwam langzaamaan schot in de avond.

ER VIEL GENOEG TE CRATE DIGGEN BIJ DE STAND VAN FINESSE RECORDS

Een vroege open mic bleek de moeite niet waard en na enkele middelmatige pogingen van lokale rappers ging de DJ verder met tunes draaien. Nadat een muzikaal gezelschap hun instrumenten heeft opgebouwd begint het voorprogramma. Onder de naam β€˜Proper’ krijgen we een puberale metalband voorgeschoteld. Niet één met gewelddadig drumwerk en geniale gitaarpartijen, maar één met schreeuwraps en een retehoog LGBTQ gehalte. Heel vreemd dat dit opent op een avond als deze. Aan het eind van de set krijg ik door dat de frontman van de band ook in de organisatie van het Kevlar Fest zit, dat verklaart een hoop. Ondanks dat ze net van een internationale tour terugkomen past deze band totaal niet bij het Hiphop pakket wat later uitstalt. Wellicht is dit een poging geweest om doelgroepen samen te brengen, helaas mis ik zowel de metal- als de Hiphop liefhebbers. De rapper van β€˜Proper’ draagt zijn eigen naam Pim en blijkt het hart op de juiste plek te hebben door deze avond neer te zetten. Daarmee kan ik hem de keuze, van zijn eigen band als support act, vergeven.

GRAIG G TIJDENS KEVLAR FEST 2025

Na een korte DJ set mag de legendarische Craig G. naar voren treden. Inmiddels al aardig op leeftijd en gaf hij aan de show rustig aan te doen, toch vliegen er dikke tracks om je oren zonder al te veel stops. Om de paar tracks pakte hij een bekende beat en begon hij te freestylen. Ondanks zijn rauwe voorkomen is hij een class act! Vlijmscherpe freestyles bevestigen het ongekende hoge niveau van zijn freestyle skills. Kenners weten dat Craig.G zich heeft gemeten met de beste freestylers van de planeet en dat was te merken. Hij hield het simpel door alle mensen uit het publiek te betrekken met outfit checks en referenties naar mensen hun voorkomen. Toch liet hij geen spaan heel en skipte geen dubbelrijm, dude is een beast! Als tijdens zijn stuk van “The Symphony” een bezoeker op de spot gezet wordt om β€œyour so called spot will be taken” in te vullen en te kort schiet, snapt ook Craig.G hoe slecht het gesteld is met de Hiphopkennis van het publiek. Cringe momentje. Hij zelf pakt gewoon door en dropt nog een paar keiharde tracks en freestyles. Na een krappe drie kwartier stapt hij het podium af en tel ik zo’n zestig man publiek. Hiervan zijn hooguit twintig mensen voor deze specifieke artiesten gekomen en de rest is random cafΓ© volk. 

Termanology liet even op zich wachten, dat geeft niks, want het is verdomd gezellig op het terras van de Clouso! Finesse Records voorziet de heads van fysieke geluidsdragers en Craig.G laat ondertussen wat unreleased tracks horen via zijn JBL speaker. De blowers verplaatsen zich weer naar de voordeur en de bar begint aardige omzet te draaien. Even na 23:00 uur staat de geweldenaar uit Boston op het podium. Klein van postuur, maar gigantisch in zijn arsenaal. Na enkele tracks van zijn nieuwe releases pakt hij er classics bij die door Statik Selektah geproduceerd zijn. Waaronder uiteraard “82/92” waarop hij zelfs het deel van MacMiller gewoon laat riden en iedereen mee laat rappen. Mooi om te zien dat Termanology oprecht dankbaar is voor het succes dat hij via die featuring heeft bekomen. Humble dude! Jammer dat hij vaak maar één couplet doet van tracks en dan iets te lang stil is tussendoor. Bij de overige collabo’s die hij gooit is dat verklaarbaar, daar had een medley vorm niet misstaan. De fans kennen het materiaal en de sfeer zit er ondertussen goed in! Zijn classics over DJ Premier beats als “Watch How It Go Down”, How We Rock” en “So Amazing” worden door de zaal gewaardeerd en Termanology spreekt zijn dankbaarheid uit over dat hij alsnog op het Kevlar Fest heeft gestaan. Dat charmeert hem, gezien de veelte bescheiden setting en tegenvallende opkomst. Een pro rockt ten alle tijden en dat hebben zowel Craig.G als Termanology waargemaakt! 

TERMANOLOGY TIJDENS KEVLAR FEST 2025

Ondanks dat het Kevlar Fest een geweldig initiatief is ben ik bang dat deze hoek van Drenthe weinig waardering heeft voor Hiphop. Met zulke toffe artiesten op het programma verwacht je toch wel 70/80 trouwe hiphopheads voor een waardig ontvangst van Amerikaanse pioniers. Graag een volgende editie op een locatie die meer bij de hiphopcultuur past en nooit meer metalrap meer willen combineren met boombap artiesten. Er worden puristen aangetrokken met deze headliners en juist dΓ­e mensen strijk je enorm tegen de haren in als je metal raps tegen ze gaat schreeuwen bij aankomst. Laten we hopen dat het Kevlar Fest zichzelf opnieuw uitvindt en volgend jaar wel met een succesvol concept komt, want dit soort initiatieven zijn superwelkom binnen onze Hiphop horizon.

Geschreven door Dirk Reimerswaal