“SCHITTEREN IN GENIALE SCÈNES” laat zien dat niemand meer onmogelijk om J.A.E. heen kan komen

Jermaine Bridgewater, in de rapscene beter bekend als J.A.E. aka Je Afrikaanse Excellentie, timmert al een kwart eeuw aan de weg als artiest. De Utrechter met roots op de Antillen, laat met zijn nieuwste project “SCHITTEREN IN GENIALE SCÈNES” zien dat heads na die 25 jaar onmogelijk nog om hem heen kunnen.

Op het conceptalbum dat volledig geproduceerd is door de van oorsprong Amerikaanse Austin, tegenwoordig Gelderlander, vertelt de rapper in 6 scenes over zijn leven.

Duidelijk wordt dat J.A.E. na een moeilijke periode, waarin hij een kind verloor, klaar is voor de toekomst. Op gelaagde soulvolle beats van producer Austin trapt JAE af met de track “REGISSEUR” met bars als: β€˜als ik wil koop ik nu vijf Gucciriemen, maar ik geef het uit aan iets waardoor ik meer kan verdienen. Of ik geef het uit aan mijn gezin en zie hoe zij genieten.’

Het laat zien dat Jermaine met de jaren als mens groei heeft doorgemaakt. Wie had decennia terug gedacht dat na epische Stropstrikkerbangers als “Bedek Je Nek” en “Broodje Mario” juist J.A.E. durft te laten zien dat gevoel tonen op tracks meerwaarde heeft.

De tweede track “PREMIÈRE”, favoriet van deze recensent, bijt de Nijmeegse rapper Roscovitsch op een heerlijke Austin beat, met een gruwelijke panfluitsample, af. β€˜Eerlijk, altijd was ik al een gunner, mijn leven is een film en ik doe mijn eigen stunts.’ J.A.E. laat in zijn verse horen dat vader zijn corebusiness is geworden. β€˜Ik doe niet aan auditie, bepaal mijn eigen positie voor ouders mijn bodyguards: heb mijn eigen politie. Voor mijn zoon een superheld en daarom heb ik conditie. Voor mijn oorlogscenes verzamel ik ammunitie.’

Op “EIGEN STUNTS” stipt hij een wond aan die nooit zal genezen. Het is niet voor te stellen een kind te verliezen. Het is al helemaal moeilijk om dat met de buitenwereld zo open te delen als J.A.E. het op deze track doet. Het is een inspiratiebron voor ouders die hetzelfde meemaken. β€˜Was mijn baby verloren, kreeg een engel erbij. Gaat het om leven of dood dan redden ze mij. Totdat ik ze zeg: laat me gaan ik ben klaar. Ben opzoek naar verlichting anders word ik te zwaar.’

“CHICK FLICKS” met Louis G is een liefdesverklaring aan de vrouw van Jermaine. Een prima brug naar het tweede deel van het album, maar wel een track waar je van moet houden. Niet iedere head die keiharde bars verlangt zal de track voelen, maar maakte LL ook niet een enorme hit toen hij “I Need Love” opnam?

“ACHTER DE SCHERMEN” is een verhalende track. Op een zwoele zomeravondbeat van Austin die uitnodigt om in een cabrio door Utca te rijden. Opnieuw een ode aan zijn vrouw en zoontje. Opgenomen in het holst van de nacht, klinkt J.A.E. wakkerder dan ooit. β€˜Ik ben er voor je op het witte doek en achter de schermen.’ Als dat geen liefdesverklaring is…

“BOMBRIEF” is opnieuw een pareltje. De track laat opnieuw zien dat hij als rapper ervaring heeft. Hij klinkt volzelfvertrouwen op deze track waarbij de beat past bij de tekst. Een track waarbij je met een swag over straat, of in mijn geval door de intercity, vol bravoure loopt. Ook als je geen rapper bent.

Het is het sluitstuk van een ijzersterke EP. β€˜Dit is die scene dat je wegloopt en alles achter jou explodeert’, klinkt het op de hook. En daar is niets van gelogen. Met een knal eindigt het album. Het is te hopen dat Jermaine meer delen van deze film in petto heeft. Met Austin als regisseur. De popcorn en Hennessy staan in ieder geval al klaar.

Beluister de EP hier.

Geschreven door Mark van der Wel