“HAUTE CULTURE” van Tim Beumers geeft stof tot nadenken

Je vijftigste verjaardag vieren is niet alleen een mijlpaal, maar ook een moment om te reflecteren op je leven. Tim Beumers doet dat in alle openheid op zijn zeven tracks tellende project “HAUTE CULTURE”.

Wie Beumers op Instagram volgt, kon de afgelopen week een post vinden waarbij hij door stapels CD’s akkerde die hij zelf heeft gemaakt of waar hij als featuring op te horen is. Hij kan bogen op een enorm aantal tracks. Maar de oplettende kijker zag ook dat er eigenlijk in al die jaren relatief weinig soloprojecten waren. Sterker nog: Tim rapte een tijdje helemaal niet. Totdat hij in de inmiddels beroemde RAFTING GOODS appgroep kwam en het toch weer ging kriebelen.

Dat hebben we geweten, want omgeven door andere rappers met ieder hun eigen skills, ramt Tim in brag en boasttracks werkelijk alles kapot. Maar Tim stelt zich deze keer enorm kwetsbaar op op “HAUTE CULTURE”, zijn nieuwste solo release. Hij stelt levensvragen en blikt terug op zijn eigen jeugd. Of eigenlijk de afgelopen halve eeuw. En dat geeft een uniek kijkje in de persoon die hij is.

Te beginnen met de openingstrack “NIEUWE IK (OUDE MAN)” op een beat van Mike Tibbert met een feature van Tessa Rose. β€œDiep van binnen vraag ik me af, is mijn onschuld gesmolten in tranen over mijn wangen? De bijwerking van jaren hangen op straat is veel te vroeg moeten leren hoe het is om maskers te dragen.”

In dezelfde track een sterk stuk dat multi-interpretabel is. Je kunt het luisteren met de rapcultuur van toen en nu in je achterhoofd, maar ook als bars over het leven. β€œIk zal never een man zijn die roept dat vroeger alles beter was. Die kortzichtige blik, daar word je alleen maar lelijk van. Niet dat ik niet hou van gister. Die shit was geweldig had het voor geen goud willen missen.”

“OOGKLEPPEN” gaat op die toer verder, maar wel met de blik vooruit. Opnieuw Tibbert die de beat verzorgt en Tim die vertelt: β€œIk moet genieten van nu. Maar c’est la vie gaat snel over in rien ne van plus. Kan wel vertrouwen dat het gaat hoe het gaat. Maar alles wat ik dacht zorgt dat ik sta waar ik sta.”

“GEPASTE TROTS” is weer even de β€˜oude’ Beumers. Op een keiharde snarebeat met trompetsample, zo horen we het graag, van producer Presto. De track trapt af met een fragment van de Amerikaanse klinisch psycholoog en schrijver Jordan Peterson die het heeft over trots zijn op jezelf. Al braggend met de bekende Rotterdamse tongval spit Tim: β€œFeature liever niet, ik kan raden dat je het lastig krijgt. Mijn concurrenten zijn m’n aanleiding voor een lachpartij.” Een mooie onderbreking van de levensbeschouwingen. Gewoon rappen voor de sport en iedereen het nakijken geven. Heerlijke banger! En uiteindelijk ook een kant die Tim als rapper lang geleden op de kaart zette.

Presto produceert ook de volgende track. De titel is “HERSENSCHIMMEN”. Op een krakende soulsample is deze track voor mij echt een regelrecht hoogtepunt. Hij heeft het hier over zijn ouders en zijn kinderen. En als vader van twee dochters raakte deze track me diep. Zo diep dat ik hem een tijdje op repeat heb gezet tot mijn ogen echt begonnen te branden en ik door moest.

Vooral deze specifieke tekst is recht uit het hart: β€œMijn dochter doet me denken aan toen ik zelf op school zat. Gelukkig werkt ze hard, maar zo bijdehand dat belooft wat. Mijn zoon was al supergroot toen die klein was, hij leerde veel te vroeg dat je niks hebt aan een pleinwacht. Shit was veel te herkenbaar en confronterend. Hoe deel ik die kennis met hem wanneer hij zelf moetleren? Ik kan geen tieners kapot slaan in de pauze. Hoe laat je dingen los is een goede vraag aan mijn ouders.”

Ik treed niet te veel in details, maar ken je dat gevoel dat een tekst letterlijk in te passen is in je eigen herinneringen? Dus dat.

“HOUT OP DE STAPEL” geproduceerd door Presto is opnieuw een track waarin generatiegenoten van Tim zich zullen herkennen. Het is beschouwend, een tekst met veel vragen. Halverwege (hopelijk!) zijn leven: β€œDe zoveelste ronde over routes. Waarom voelt het als te veel terwijl het nog niet genoeg is? Waarom vind ik streven voor losers, maar kan ik niet opgeven en blijf ik nog steeds pushen?”

Eigenlijk is track 7 “VERWERKINGSTIJD”, geproduceerd door Presto, de afsluiter van het album, maar dat is een instrumentale beat om alles wat je ervoor hoorde even goed in te laten dalen. “Goed Genoeg” is dus de zesde en laatste β€˜volledige’ track met een beat van Starvin’ Marv. De feature is van Rico Greene. En ook dit is weer een prachtig nummer. Maar wel gevoelsmatig wat vrolijker dan een aantal voorgaande tracks. De laatste zinnen van het refrein laten een Tim zien die ondanks alle voorgaande beschouwingen uiteindelijk tevreden is. β€œIk heb mijn best gedaan om op mijn best te gaan en dacht dan moet het wel goed zijn.”

Tim kan met zijn imposante voorkomen op het eerste gezicht, en zo rapt hij zelf ook, intimiderend over komen. Leg zijn teksten er naast en dat beeld wordt versterkt. Dit album laat een ander beeld zien. Beumers is de definitie van een ruwe bolster met een blanke pit. Hoewel dit project waarschijnlijk niet massaal gedraaid zal worden door jonge heads, zijn de rapliefhebbers die ook zijn leeftijd bereikt hebben verwend met deze release. Update stapsgewijze livegangHet had wat mij betreft nog wel tien tracks langer mogen duren, maar Tim volgt zoals hij al heel zijn leven doet zijn eigen pad. Een pad vol vragen, maar de antwoorden heeft hij grotendeels zelf al gevonden en deelt hij op zijn vijftigste verjaardag met zijn luisteraars. In plaats van cadeaus te krijgen, geeft hij er eentje.

Geschreven door Mark van der Wel, foto’s door Hoodsnake