Parlemour Records levert met de “PARLEMOUR TAPE” een keihard Brabants product

Het artwork van de “PARLEMOUR TAPE” zet vrijwel direct de toon. Want ‘Dokter Worst’ uit Breda siert de cover met een dikke sigaar in de bakkes. Dat staat voor mij symbool voor de slechte afloop van iemands leven. Zelf heb ik een moddervette joint gedraaid voordat ik deze killer tape uit Brabant aan slinger. Ik ben altijd gecharmeerd geweest van rap acts uit deze streek en heb hele hoge verwachtingen nu er handen ineen worden geslagen.

Na een korte intro begint de juiste sfeer op “DOORDRUKKEN”, waarop het possecut effect gelijk hoorbaar is. Dit is een rof Brabo ritje waarop rappers elkaar afwisselen over bangers van onder andere. Ben Jur. De sample van E-Life verklapt vanwege de line β€œGuess you probably know my whole crew” waar dit heen gaat, een dreigende thuiswedstrijd van spitters onder leiding van lokale producers. Ondanks dat PEP het meest overtuigend door de boxen klinkt op de opener van het album is daar ook de rap-comeback van Fotosynthese. Naast referenties naar volwassen mannen praktijken als neuken en autorijden klinkt Foto nog steeds als een young guy. Technisch prima verse, inclusief flowswitch om de boel in beweging te houden. Het over-enthousiasme in zijn stem accentueert hoe graag hij weer wil rappen, net iets te graag. Halverwege zijn tekst schuilt de verklaring van zijn afwezigheid. β€œNu al directeur dus al dat rappen dat is kleingeld” wat weinig positief bijdraagt aan zijn likability. Hij werd ooit als grootste talent van het Zuiden gelanceerd en deed vervolgens niks meer als artiest. Er viel dus niet genoeg te halen, goed verhaal!

Ben Jur & PEP

Op “BEEF MET DE WERELD” hoor je een trap beat met een lay back rap invulling. Rapper Harper blijkt verdienstelijk en geeft de assist aan PEP die zijn couplet keurig in de pocket spit. Hiermee vertoont hij gelijk diversiteit door uptempo te flowen zonder op inhoud in te leveren. Heerlijke spacey uitvoering voor de stoners! Op “MARATHON” laat producer Dario Santana zijn tanden zien door een drill beat in de groep te gooien. Waar het vorige nummer je mee de avond in nam, gaat deze joint fully nacht modus. Die criminele vibe die al in de lucht hing wordt nu verzilverd. Met het kille stemgeluid van Killa Kevlar zit je gelijk in het donker, snode plannen te smeden. Met bars van Freddie Lee zit het altijd wel goed in deze hoek. Simplistisch maar doeltreffend. 

Het moderne geluid houdt aan op “OGEN DICHT”. De eerste rapper die je op deze track hoort heeft duidelijk naar Lijpe geluisterd en gekozen voor een vergelijkbaar artiesten profiel. Ik gok dat dit Okaya is. Meerdere minder bekende namen worden op deze track geΓ―ntroduceerd en we kennen nu Migri en Malle ook, beiden thuis in het straatgeluid van Brabant. Een sterk refrein van PEP tilt de flauwe beat naar het volgende level, alsnog niet mijn favoriete track om eerlijk te zijn. “OGEN DICHT” wordt opgevolgd met een beuker van Ben Jur immer in possecut vorm. Op “SMACK” is een gastbijdrage te horen van uberschoft Steen. Waar de rap comeback van Foto weinig losmaakte klinkt Steen gelijk weer kankerhard. Haat hem of hou van hem, tyfusjong doet je met 16 bars alle voorgaande rappers vergeten. Als iemand de Utrechtse nakketikker wil testen gaat hij een spuitbus op zijn voortanden ontvangen en dat hoor je ook als hij een raptekst smijt. Troef van de tape! Fano sluit de track af maar met het eerder benoemde β€œBusta rhymes effect” van Steen wil je niet na hem te horen zijn. Het couplet van Fano had beter eerder op de track gekund, de uitrosample heeft dan ook meer betrekking op Steen zijn bijdrage. Zal wel miereneuken zijn maar daar benne we recensent voor.

Op “DOORDEWEEKS” horen we een zalige boombap beat van SiD, de sampleloop is traditioneel maar de drums hebben wel die moderne, kleinere feel. PEP wordt bijgestaan door Tyrone Toch en Viezerik, welke allen met het grootste gemak nergens zwaar aan tillen. Beetje een filler, maar I can digg it! De beat van “ROAD” is van PEP zelf aangekleed met een toffe hook uit zijn eigen pen. Hele toffe featuring van Skate the Great, die eindelijk zijn game console even heeft uitgezet. Superdope om een soort recap van zijn loopbaan te krijgen en in het Nederlands nota bene. Fijne nostalgische afwisseling op het moderne geheel. Het nummer “KAPERS” is geproduceerd door Dario Santana en is een avond vibe straatding. Freddie Lee en PEP gooien een paar woordspelingen waar de overige spitters in hosselaars-tongen tot je spreken. Op “IN UIT” is een West Coast achtige beat te horen. De afsluiter van deze tape is een pici gewaagd met porno raps en poppy zangrefrein. Zelfs Timmietex en Meneer C zijn op deze joint te horen, maar deze track had er voor mij niet op hoeven te staan. Niks af te doen aan de bijdragende spitters, want we kennen ze allemaal van epic solo werken. Ondanks het mixtape/compilatie karakter van het project past deze track er naar mijn mening gewoon het minst bij. 

Samengevat is “PARLEMOUR TAPE” zeker wel een kneiterhard project. In dit tijdperk komen artiesten samen onder de noemer β€˜schrijverskampen’ en stampen er in een weekend complete albums uit. Dit is daar een schoolvoorbeeld van. Zeg maar een bij elkaar geraapt zooitje van geskillde mawfuckers en zien waar het schip strandt. De tape is een mooie verzameling rapstemmen met dikke beats uit Brabant. De samenwerking tussen artiesten uit Tilburg, Breda en Den Bosch heeft al vaker tot memorabele momenten geleidt en het lijkt erop dat Parlemour Records zijn plek in de Nederlandse hiphopscene voorgoed komt claimen. De tape is een aanrader voor meerdere generaties rapfans in Nederland!

De tape is hieronder te beluisteren door op het artwork te klikken.

Geschreven door Dirk Reimerswaal