Bij het aanslingeren van “STOERDOENERIJ & WIJSHEDEN” wordt gelijk de juiste toon gezet. Beat langzaam en grimey, raps direct en smokey. Hij zegt βrap sinds m’n vijftiende en ik doe die shit nog steedsβ dat weerspiegelt de ervaring die hem in staat heeft gebracht nog directer en effectiever te zijn dan voorheen.
De stoffige sound van de track βGRONDLEGGERβ ligt prettig in het oor en klinkt hoe 2025 naar mijn inziens moet klinken. Op “READY” (met daarop een gastbijdrage van Dwinna) leunt producer Austin iets meer naar de bekende Griselda sound, waar J.A.E. grijnzend overheen walst. De verse van Dwinna komt met een bak swag en leunt lomp slopend. Goed grimmig en sluit de track sterk af. De beat onder “INTRANCE” heeft duidelijk meer bounce en iets van dirty South invloed. Niet full blown trap, wel die 808s en dansi. Het mondt na wat zanglijntjes uit in shoutouts en is meer een skit te noemen dan een song. Stiekem kleine party vibe wel!

Op “MIJN HART” heeft producer Austin de grimey-slow-step weer te pakken. De raspige stem van J.A.E., gedragen door creatieve realiteit raps kenmerken de spitter die we kennen van zijn formatie StropStrikkers. Op deze track laat hij horen hoe sterk hij als solo artiest geworden is. De gemakzucht in zijn delivery is oneerlijk tegenover de middenmoot. Door zijn stijl van schrijven overstijgt J.A.E. wederom de lage frequenties van de beats en dat zorgt voor een euforisch effect. Smaakvol hoe “”OP(GE)GEVEN” met blazers begint, wat het eerder te bespeuren overwinningsgevoel benadrukt. Dat Austin de track weer van een trap vibe heeft voorzien is niet verkeerd aangezien hij dit eerder op de EP ook al deed. Inhoudelijk niet de sterkste bars te horen op deze track, daardoor meer een vibe dan echt een song te noemen.
De laatste track van de EP is een gevoeliger verhaal. Door de zangtoevoegingen zit er een sterk afsluitend sfeertje aan de track dat is heel tof uitgevoerd. Die sfeer sluit goed aan op het afscheid concept wat in J.A.E. zijn raps terugkomt. Een soort laatste woorden aan zijn ex, via raps. Vooral met de uitvoering van het refrein klinkt “OKAY” modern en relevant. Ook toont J.A.E. hier zijn diversiteit weer mee, waarin hij zelfs de nieuwe auto-tune zang refreinen lijkt te meesteren. Niet eens corny ofzo.
J.A.E. doet al even mee en dat is iets wat gelijk opvalt. Hij rapt alsof hij praat, moeiteloos en met weinig schaamte aangezien hij op zijn gemak is achter de mic. Niet alle rappers van zijn generatie worden smaakvol ouder op het podium, J.A.E. klinkt echter slicker dan ooit. Absoluut een aanrader, sterke EP om het jaar mee te openen en iedereen te laten weten waar hij binnen zijn solo ontwikkeling staat. Stabiel en uiterst comfortabel!
Heb je de EP nog niet beluisterd? Hoe dan? Klik dan snel hieronder op het artwork!

Geschreven door Dirk Reimerswaal
SOORTGELIJKE DOPENESS IN DEZELFDE CATEGORIE
-
Engel levert zelfreflectie en laat je in de spiegel doen kijken met zijn nieuwe album “Liedjes In Mineur”
-
De Nieuwe Notie op Booster Festival: Een springplank voor opkomend Hiphop Talent
-
Het nieuwe album βVrijheidβ van Middenweg is een veelzijdige en diepgaande luisterervaring
-
Een geslaagde premiΓ¨re van de Kern Koppen theatershow “Kamikaze Copiloot”
-
Zeer geslaagde eerste editie van HET MOMENT!