Dat de hiphopcultuur niet alleen uit emcees/rappers, producers, DJβs, hiphopluisteraars/liefhebbers en collectors bestaat moge duidelijk zijn. Ook maakt kunst een groot deel uit van de cultuur. In het artikel βDE ART MOVEMENTSβ nemen we een kijkje in de keuken van een aantal kunstenaars die ook hiphop ademen. In de derde editie komt niemand minder dan Ronny The Explorer uit Rotterdam voorbij.
VERTEL ONS ALLEREERST GRAAG EVEN WAAR JE VANDAAN KOMT EN WIE JE BENT BROSKI!
Ronny The Explorer, designer, remixer en explorer van hiphop & pop culture. Na eenentwintig keer verhuizen van Brabant via Amsterdam en Haarlem uitgekomen in Rotterdam waar ik al een hele tijd werk en de laatste acht jaar ook woon. Werk ongeveer mβn hele leven in de culturele sector, voornamelijk in de film en kunst. Naast mβn fulltime day job altijd een busy bee geweest, DJ, muziek geproduceerd en geperformed, parties georganiseerd, fotograaf in de club scene en of course ook actief in de ontwerphoek. Ik explore zoveel mogelijk als ik kan, ben mijn hele leven gek geweest op film, muziek, kunst, cartoons, games, graphic novels, comics en (designer) toys en alles wat ik zie triggert mij om ook zelf dingen te creΓ«ren.
HOE BEN JE IN AANRAKING GEKOMEN MET DE WERELD VAN HET ONTWERPEN VAN DESIGNS?
Naast dat ik veel tekende toen ik klein was, was ik vooral ook altijd geΓ―nteresseerd in computers en wat je daarmee kunt doen en maken. Toen het internet opkwam en er steeds meer mogelijk werd met software, ging ik aan de slag met websites maken en digitaal ontwerpen. Ik ben altijd dingen blijven designen, maar mijn focus lag lang meer bij het maken van muziek en DJβen. Pas toen die dingen op een lager pitje gezet werden, begon het een paar jaar geleden echt weer te kriebelen.
Dat resulteerde toen vooral in het maken van collectibles die ik zelf in mn kast wilde hebben staan, maar die nog niet bestonden. Daarna is het balletje naar album covers en andere dingen gaan rollen. Omdat film een grote rol speelt in mijn leven, gaat mijn stijl regelmatig naar iets met een cinematic feel en je ziet veel hiphop- en popcultuur-referenties terug in wat ik maak denk ik.
UITERAARD HEBBEN WIJ VAN POKOE AL EEN HELE HOOP HIPHOPARTIESTEN VOORBIJ ZIEN KOMEN OP JOUW INSTAGRAM PAGINA WAARVOOR JE WERK HEBT GELEVERD. WAT IS JOUW CONNECTIE MET HIPHOP?
Muziek is een big part of my life. Op de basisschool zette ik al mijn eerste stapjes met muziek draaien op verjaardagsfeestjes van klasgenootjes. In de jaren die volgden doorgegaan met het leren mixen met vinyl en lang gedraaid op feesten. Dat was vaker House en andere elektronische muziek, maar de interesse en liefde voor hiphop ging daar altijd kriskras doorheen.
In mβn middelbare schooltijd werden de hiphopzaadjes volgens mij echt geplant en was ik gefascineerd door de albums die daar voorbij vlogen in de klas van Wu-Tang, Tribe, Mobb Deep en Gang Starr. Het was een mooie zoektocht en dat betekende regelmatig CDβs checken bij klasgenoten om dingen te leren kennen, MTV en The Box kijken en vinyl checken in platenwinkels. Toen Extince kwam met “Kaal of Kammen” en “Spraakwater” was de spark voor Nederlandse Hiphop er ook meteen en toen later in mijn studietijd Opgezwolle met “Vloeistof” kwam was ik hooked en werd Hiphop elk jaar een groter onderdeel van mijn leven.
WAT ZIJN VOLGENS JOU DE 10 DOPESTE WERKEN DIE JE HEBT GEMAAKT MET BETREKKING TOT DE HIPHOPSCENE?
10 dopeste kan ik niet echt zeggen, maar projecten die me nu te binnenschieten:
- Grea8gawd – Snow day
What would Tony Montana wear on Snow Day? Na verschillende drafts kwam deze eruit (één van de vorige concepten die ik maakte zit als uitklapposter bij de release). Mooi geheel geworden met cassettes, CDβs en posters, uitgekomen op GourmetDeluxxx.
- Ty Farris & Graymatter – Sounds That Never Left My Soul
Mβn eerste samenwerking met BarsOverBS en meteen een goede wat mij betreft. De βWheel of Misfortuneβ picture disc ziet er sick uit in het echt. De Box of Bullets tape variant die ik ook deed voor dit project was binnen drie seconden uitverkocht.
- Lewis Parker – Diamond in the Sunβs Eye en Rise of a B-Boy
Een eer om onderdeel uit te maken van dit hele project. Geweldige tracks uit de 90’s die eindelijk een proper (re)release hebben gekregen. Er komt sowieso nog veel moois aan van dit label, hou Boombap Relickz in de gaten op Insta.
- Kung Wu
Deze NES cover & cartridge vooral gemaakt omdat ik zelf een collector ben en deze wilde hebben. Ik vind het fijn om ook fysiek bezig te zijn, het vertalen wat je ziet op scherm naar iets dat je vast kunt houden is net een stapje magischer.
- John Creasy X Uncle Fester – Still Villain
Vinyl, OBI-strip en tape release van dit project van John Creasy & Uncle Fester, blij met hoe deze gelukt is en de opportunity die ik kreeg van AppleDizzle om een variant cover te maken. Hij kwam er precies zo uit zoals ik hem in mn hoofd had.
- Holla Knight
Misschien wel een goed voorbeeld van iets dat ik waarschijnlijk meer voor mezelf maak dan voor anderen. Te niche voor veel mensen, maar “Hollow Knight” is een geweldige game en elke keer als ik die titel maar zie hoor ik Missy in m’n hoofd, dus deze moest er komen.
- Raekwon The Chef – C.R.E.A.M. Cheese
Sometimes I canβt help myself en moet iets wat ik per ongeluk in mβn hoofd heb gewoon gemaakt worden.
- Wie Danst Is Vrij
Niet één werk en ook niet helemaal hiphop eigenlijk.. whoops, maar een tentoonstelling die net is afgelopen in het Stadsarchief Amsterdam. Een selectie van mijn fotoβs uit mijn tijd waarin ik fotoβs maakte voor Club Trouw was daar te zien als onderdeel van een tentoonstelling over clubcultuur in Amsterdam van 1980 tot nu. Waarom ik hem toch wil noemen is omdat mijn focus op die avonden lag bij het zo goed mogelijk vangen van de sfeer en dat is precies wat ik in alles wat ik maak heel belangrijk vind.
- A.P. Da Overlord – Grim Night
Toen AppleDizzle met de vraag kwam om een nieuwe variant te maken op het originele artwork van Grim Night wist ik meteen wat ik wilde maken. De vinyls en tapes die te krijgen zijn via AppleDizzle zijn heel tof geworden en ik hou stiekem ook van de binnenkant + cd label print in de digipacks die uitgekomen zijn bij Razors Waves Records.
- Alles dat nog niet is uitgekomen
Beetje flauw, maar er ligt aardig wat artwork op de planken te wachten op een release, waar zeker een aantal favoβs tussen zit. To be continued.
MAAK JE VOORAL ONTWERPEN, OMDAT JE HET ZELF ERG DOPE VIND OM TE DOEN OF PROBEER JE ER OOK VOOR TE ZORGEN DAT HET PUBLIEK ER ENTHOUSIAST VAN WORDT?
Natuurlijk wil je dat publiek het ook iets doet als je iets maakt. Er is altijd twijfel over wat publiek of de opdrachtgever ervan vindt en dus altijd spannend om iets te droppen of in te leveren waar je lang aan gewerkt hebt. Maar het proces van maken is voor mij in the end altijd het belangrijkste, van niets iets maken blijft magisch. En omdat ik geen vast creatief proces heb is het voor mezelf ook altijd een verrassing welke kant het op gaat.
WE ZIEN JE OOK MET REGELMAAT AANPASSINGEN MAKEN VAN ARTWORKS OM HET GEHEEL PASSEND IN EEN CASSETTEHOES TE KRIJGEN VOOR HET LABEL APPLEDIZZLE. HOE ZIJN JULLIE MET ELKAAR IN AANRAKING GEKOMEN?
Yes heb ik zeker een hele tijd gedaan, maar AppleDizzle doet dat zelf nu voor al zijn releases al een tijdje. Ik heb hem ontmoet op de Fakkelteit in Zwolle, toen we daar het album “Rated R” van Rico gingen checken met een hele posse. Hij verkocht daar zβn eerste Risskant tape uit een schoenendoos en ging daarna veel tapes uitbrengen. Benjamin (AppleDizzle) had toen iemand nodig op grafisch vlak en ik wilde hem graag supporten in zβn projecten, die match ging snel en soepel. Zelf artwork from scratch maken is het tofste wat er is, maar als ik labels met dope projecten kan helpen met lay-outs en designs is dat ook te gek. Het is mooi om te zien hoe Benjamin zβn label inmiddels gegroeid is.
ER ZULLEN EEN HOOP MENSEN MET KWIJLENDE BEKKIES NAAR JE WERK KIJKEN EN DENKEN VAN WAUW DAT WIL IK OOK KUNNEN. MOET DE NEXT GEN VAN DE GAMECONSOLE AF EN PROBEREN MEER TIJD TE BESTEDEN AAN CREATIVITEIT?
Neee nooit stoppen met gamen. En ook niet met films kijken, kunst checken, muziek luisteren, comics checken, boeken lezen, exploring ainβt boring. Juist doen, always. Snuif alles aan kunst en cultuur op wat je kan vinden, explore de hell out of it en check wat jou raakt. Al die dingen hebben er juist voor gezorgd dat ik maak wat ik nu maak / doe wat ik doe. Uiteindelijk gaat het denk ik altijd om ideeΓ«n, de uitvoering komt later wel. Als je wat wilt maken, ga er gewoon voor, het hoeft niet perfect te zijn, als je idee er maar goed in zit.
VOOR WELKE HIPHOPARTIEST OF ARTIESTEN ZOU JE NOG GRAAG IETS WILLEN MAKEN?
Veel hoor, in Nederland en BelgiΓ« denk ik meteen aan Low G, NTAN, MpDrees24, BERRY en Jazz Brak. Rucksack als label respecteer ik enorm dus het zou een eer zijn om daar ooit iets voor te mogen betekenen. Hoe meer uitgesproken de muziek is, hoe toffer het is om op visueel vlak daar een mooie match mee te maken.
En wij van POKOE hopen ooit een dikke samenwerking met de beste kerel te mogen doen. Voor nu kunnen we genieten van een XPLR POKOE blended logo. Uiteraard ook kei en kei hard!
Volg Ronny The Explorer via zijnΒ InstagramΒ account of check zijn Linktree.