DE ART MOVEMENTS: Job Kind

Dat de hiphopcultuur niet alleen uit emcees/rappers, producers, DJ’s, hiphopluisteraars/liefhebbers en collectors bestaat moge duidelijk zijn. Ook maakt kunst een groot deel uit van de cultuur. In het artikel β€œDE ART MOVEMENTS” nemen we een kijkje in de keuken van een aantal kunstenaars die ook hiphop ademen. In de tweede editie komt niemand minder dan illustrator Job Kind uit Utrecht voorbij.

VERTEL ONS ALLEREERST GRAAG EVEN WAAR JE VANDAAN KOMT EN WIE JE BENT BROSKI!

Mijn naam is Job Kind, geboren in Deventer in 1983. Op jonge leeftijd ben ik verhuisd naar Emmen, waar ik tot en met zeventiende woonde. Na mijn mavo ben ik het Cibap gaan doen in Zwolle waar ik afstudeerde als multimediaal ontwerper. Dit was eigenlijk een opstapje om uiteindelijk illustratie te gaan studeren, wat ik in 2004 ben gaan doen in Utrecht aan de HKU. Na mijn studie ging ik werken als conciΓ«rge aan de HKU als bijbaantje naast mijn illustratie werk. Zoals dat vaak gaat met bijbaantjes werkte ik ineens vier dagen in de week en zat ik er uiteindelijk elf en een half jaar. Het maken van illustraties verdween helaas steeds meer naar de achtergrond tijdens deze periode. Tijdens Corona tijd besloot ik om m’n talent niet langer te vergooien en me weer te gaan focussen op het tekenen.

Als conciΓ«rge aan de academie zat ik dicht op het vuur en zag werk langskomen van studenten als Steef Offerhuis, Rob Worst, Philip Lindeman en Jermaine β€˜Godlike’ voor allerlei hiphop artiesten en dacht toen ‘als ik iets wil maken dan is het voor Nederlandse Hiphop‘. 

Op het moment ben ik fulltime illustrator en animator en hou me voornamelijk bezig met opdrachten binnen de Nederlandsche – en Belgische hiphopscene, met af en toe een uitstapje naar de Amerikaanse. 

HOE BEN JE IN AANRAKING GEKOMEN MET DE WERELD VAN ILLUSTRATIES EN ANIMATIES?

Eigenlijk zo lang als ik me kan herinneren had ik een liefde voor tekenen. Mijn oma woonde in Rotterdam en wist daar vaak goedkoop stripboeken op de kop te tikken op allerlei rommelmarkten, die dan op mij lagen te wachten als we langskwamen. Het idee dat ik striptekenaar wilde worden was dus al vroeg geboren. Omdat ik een kind van de jaren ’80 ben groeide ik op met tekenfilms als He-Man, M.A.S.K en Teenage Mutant Ninja Turtles en was ik vaak niet voor de tv weg te slaan. Opgroeiend als één van de oudste in een groot gezin bleef de tv tot ver in de jaren ’90 nog tekenfilms van het scherm blΓ¨ren, dus daar is altijd ook veel liefde voor geweest.

Ondanks dat ik van jongs af aan veel tekenfilms keek kwam de passie om dit te gaan maken pas later aan bod tijdens mijn studie illustratie aan de HKU. De impact die bewegend beeld heeft boven statisch beeld is veel groter. In m’n studietijd nam ik een lidmaatschap op een lokale videotheek en wilde daar zoveel mogelijk films zien. De passie om animaties te maken kwam dus meer voort uit het absorberen van duizenden films, en die verhalende technieken willen toepassen in mijn tekeningen, wat dan uiteindelijk animaties werden.

UITERAARD HEBBEN WIJ VAN POKOE AL EEN HELE HOOP HIPHOPARTIESTEN VOORBIJ ZIEN KOMEN OP JOUW INSTAGRAM PAGINA WAARVOOR JE WERK HEBT GELEVERD. WAT IS JOUW CONNECTIE MET HIPHOP?

De eerste aanraking met Hip Hop was in de jaren ’90 met 2pac, Wu-Tang Clan en Master P. Op de middelbare school werd je geacht een CD te kopen die nog niemand had zodat die binnen de vriendengroep rond kon gaan om gekopieerd te worden. De eerste Nederlandse hiphop die ik echt vet vond was Osdorp Posse “Geendagsvlieg”, maar buiten dat was ik meer bezig met Amerikaanse artiesten. Tot een klasgenoot op de HKU me vroeg een CD van Opgezwolle te kopen voor hem bij de Plato in Zwolle. Vanaf dat moment was ik verkocht en ging ik mij verdiepen in de Nederlandse scene.

In mijn studietijd wilde ik eigenlijk alles ontdekken op het gebied van muziek dus ik heb een erg brede smaak. Hiphop werd in de loop der jaren het kloppende hart in de liefde voor muziek, iets waar ik altijd op terug kwam. Op huisfeestjes stonden we tegen het eind van de avond altijd met een groepje om de soundsystem heen om de hardste hiphop tracks aan elkaar ten gehore te brengen. Dat was altijd de kern waar je in je beschonken oervorm op terug kwam.

Ik heb uiteindelijk een aantal keer meegedaan aan open calls voor artwork van artiesten die ik vet vond zoals onder andere voor $KEER&BOO$ en Eijer, en ongevraagd artwork gemaakt voor artiesten als MOVNT OLYMPVS. 

Dat heeft het balletje enorm aan het rollen gebracht en uiteindelijk waren SKAV en Sneadr de eerste artiesten waren die me vroegen een album te illustreren. Daarna bleek Pax the Humanoid (waar ik al jaren bevriend mee was door een B-filmavond groep waar we allebei in zitten) te werken aan een nieuw project en we besloten dat ik daar het visuele aspect van zou gaan doen. Ook kwam ik in aanraking met Richard Driessen van Ashame records waar ik een illustratie maakte voor een test pressing van Paki Dunn, een Nieuw Zeelandse rapper.

WAT ZIJN VOLGENS JOU DE 10 DOPESTE WERKEN DIE JE HEBT GEMAAKT MET BETREKKING TOT DE HIPHOPSCENE?

In willekeurige volgorde, omdat het al moeilijk genoeg is om 10 favoriete projecten te kiezen;

SKAV & Sneadr – Sowtu. Eerste volledige hiphop album dat ik mocht illustreren. SKAV gaf enorm veel creatieve vrijheid en ik heb als één van de eerste het album mogen luisteren. Om dit te mogen visualiseren was het hoogtepunt van dat jaar.

MOVNT OLYMPVS – Kabuki. Het artwork voor deze track was een van de eerste artworks die ik ongevraagd heb gemaakt, en werd uiteindelijk gebruikt voor de track “Kabuki”. Naar aanleiding van dat artwork werd ik door Franco en Ill Material (van MOVNT OLYMPVS) uitgenodigd in de studio en heb ik denk ik tweeΓ«neenhalf uur unreleased materiaal van MOVNT OLYMPVS mogen checken. Het ultieme kid in a candyshop gevoel. Zittend in de studio dacht ik gelijk β€˜dit is wat ik wil doen’. Toen die track uitkwam met mijn artwork, heb ik hem denk ik wel vijftig keer achter elkaar geluisterd.

Vinci & Sneadr – Zwarte Sneeuw. Artwork, animatie voor socials en streamingdiensten, teaser, cassette design, vinyl design en drie single artworks. Als je zo’n compleet pakket kan maken maakt een project altijd een favoriet.

MOVNT OLYMPVS – Sayonara videoclip. Deze heb ik samen met Frank van der Steen voor MOVNT OLYMPVS, Dookie en $KEER&BOO$ mogen maken. Frank kwam met het idee voor een videoclip, het storyboard en de illustraties zijn van mij. Ik heb denk ik nooit zo hard gewerkt aan een project als aan deze. Alle beelden zijn binnen vier weken gemaakt waarna Frank alles samen bracht en het een belachelijk vet eindproduct is geworden.

MpDrees24 – ChillZe. Ik hou er echt van als je mee kan werken aan een heel persoonlijk project. “ChillZe” is zo’n project. Vanaf het moment dat ik MPDrees24 voor t eerst sprak op de legendarische barbecue van SKAV in Utrecht klikte het meteen. Ik denk dat je dat ook erg terugziet in het eindresultaat.

Pax the Humanoid – Lifewriter. Ook de volledigheid van alles waaraan ik gewerkt heb binnen dit project maakt het een favoriet. Van de eerste trailer voor het project, tot streamingschermen op Twitch, animated transitions, thumbnails voor youtube, portretten van gasten en ga zo maar door. Het is een project waar ik bijna wekelijks aan werk.

Richard Driessen memorial sticker voor de release van “FRED BERRY” van BERRY en Freddy Bracker. Het plotselinge overlijden van Richard Driessen kwam als een enorme klap. Ik sprak hem vaak online over van alles, en zijn passie en drive was enorm aanstekelijk. Dat ik dit kleine gebaar kon maken heeft veel voor me betekend.

SKAV & Influence – Kali Yuga. Ik denk dat de uiteindelijk versie die gebruikt is voor het album de laatse versie is geworden van vier totaal verschillende artworks. Na elk artwork dachten we ‘ja, dit is het’. Maar nadat het even bezonken was kwam toch weer ter sprake dat we allebei iets nog vetters wilden maken voor het artwork. SKAV is denk ik één van de beste spar partners als het gaat om visuals.

MOVNT OLYMPVS – Ξ©. Na het maken van een aantal artworks voor singles van MOVNT OLYMPVS mocht ik eindelijk een album artwork maken. De thematiek en verhalende kracht van deze formatie maakt het dat je altijd iets heel tofs kunt neerzetten met je illustratie. De grootsheid die dit werk qua beeld oproept maakt het een favoriet.

$KEER&BOO$ – Da Nonna T-Shirt. Nog altijd eeuwige zonde dat ik niet op de release was van dit shirt en het optreden van Mack in Da Nonna. Een moshpit in een pizzeria met allemaal mensen die jouw shirt dragen, wie droomt daar nou niet van als illustrator. De simpliciteit van dit ontwerp maakt het sterk. Plus het heeft de samenwerking met Saman (Flourboy/ Da Nonna) in gang gezet, iets waar nog veel van te zien gaat zijn de aankomende tijd. 

MAAK JE VOORAL ILLUSTRATIES EN ANIMATIES, OMDAT JE HET ZELF ERG DOPE VIND OF PROBEER JE ER OOK VOOR TE ZORGEN DAT HET PUBLIEK ER ENTHOUSIAST VAN WORDT?

Omdat ik mezelf reken tot het publiek dat enthousiast moet worden van de artiesten waarvoor ik werk denk ik dat het moeilijk is om dat los te zien.

Illustratie is een vak waarin je door middel van beeld een boodschap wil vertellen, of dat nu illustraties zijn of animaties. Het beeld moet dus passen bij wat, in het geval van artwork voor hiphop, een gevoel of verhaal moet vertellen dat de artiest naar buiten wil dragen. Omdat ik in meerdere stijlen werk is dat voor mij iets waar ik altijd naar op zoek ga om de juiste stijl voor een project te kiezen.

Dat gezegd te hebben wil je natuurlijk altijd een zo dope mogelijk product maken. Dat kan in hiphop gelukkig. De artiesten waar ik vooral mee werk zijn meestal independent en er is dus weinig bemoeienis van labels bij het maken van het artwork. Je zit één op één met de artiest zelf en kijkt wat een project naar een (nog) hoger niveau kan tillen wat betreft bijbehorende art.

Hiphop is op het moment erg veelzijdig met een gezonde undergroundscene waar enorm veel interessante dingen gebeuren dus er valt veel te experimenteren en uit te bouwen wat betreft visuals.

DE WERELD IS IN ONTWIKKELING. WAT VOOR DE ÉÉN POSITIEF WERKT KAN VOOR DE ANDER NADELIG ZIJN. IS AI EEN BEDREIGING MET BETREKKING TOT JOUW VAKGEBIED?

Ik volg de ontwikkelingen in de AI op een afstandje. Ik ben sceptisch over het gebruik, maar zie het nog niet als bedreiging. Zelf gebruik ik geen AI. De invloed die je hebt op het eindproduct is nog veel te beperkt, dus na het tikken van een paar woorden kan er best wel een mooi plaatje uitkomen, maar dat wil niet zeggen dat dat dan de beste visual is voor je project.

Ik kijk naar het gebruik van AI zoals ik naar film en muziek kijk. Een film is vetter als die ergens gegrond is in de werkelijkheid, dat je meegenomen wordt in het verhaal. Als je alleen maar naar CGI beelden kijkt van grootschalige intergalactische gevechten dan raak je het publiek kwijt. Die human touch en connectie moet ergens zichtbaar blijven.

In muziek is emotionele connectie nog belangrijker. Tegenwoordig kun je muziek maken met teksten en stemmen die lijken op iets wat een gevestigde artiest maakt, volledig gegenereerd door AI. Maar dat mist gewoon die emotionele band met wat ons in eerste instantie verbond met die artiest. Die realness is naar mijn mening niet terug te vinden en horen in AI.

VOOR WELKE HIPHOPARTIEST OF ARTIESTEN ZOU JE NOG GRAAG IETS WILLEN MAKEN?

Ik werk al met bijna al mijn favoriete Nederlandse artiesten. Er zijn nog een aantal leden van RAFTING GOODS waar ik graag mee wil werken zoals onder andere met Tenshun, Nosa, Mike Tibbert en Tim Beumers. En leden die zelf sterk zijn in het maken van de visuals zoals Roelie Vuitton, Yung Umbro en NTAN. Ook Duvel en Hef staan al tijden bovenaan mijn lijstje. 

In BelgiΓ« staat BERRY bovenaan. BERRY is naar mijn idee nog steeds de meest ondergewaardeerde Belgische rapper van dit moment. Daarnaast denk ik aan Zwangere Guy en RonnyHuana. Kleine Crack is een artiest wiens muziek een vibe oproept waarvoor het me vet lijkt daar iets voor te maken.

Wat Amerikaanse hiphop betreft heb ik al geprobeerd om Alchemist over te halen, hopelijk lukt dat nog een keer. Ik denk ook aan artiesten als Daniel Son, Ransom, Conway the Machine, etcetera. dus wie weet.

Maar het einde is gelukkig nog lang niet in zicht. De lijntjes zijn de afgelopen jaren heel kort geworden en ik verbaas me soms nog wel over de opdrachten die ik binnen krijg. Ik werk aan elk project met even veel passie en ben blij dat ik dit in een korte periode heb weten te bereiken.

ANDERE WERKEN VAN JOB KIND

De website van Job Kind. Volg de beste kerel ook op zijn Instagram account.

About the author