DE KENNISMAKING: Steebs Method

De dertiende editie van het item β€œDE KENNISMAKING” is een feit. In dit item worden vragen gesteld aan met name opkomende hiphopartiesten om zo een beter beeld te krijgen waar zij vandaan komen, wat zij hebben gebracht aan releases, waarmee zij nog gaan komen en wat bijvoorbeeld hun drive is om releases te brengen. In deze editie komt Steebs Method uit Groningen voorbij.

Een poos geleden verscheen Steebs Method op onze radar. Een jazzrap band uit Groningen. Vertel ons; hoe is Steebs Method tot stand gekomen?

Steebs Method is geboren vanuit een sterke drang om autonomie, creatieve vrijheid en de overgave hieraan een vruchtbare bodem te geven. Een deel van de band bestaat al langer en was eerder te herkennen onder de naam β€˜Steeby & the Better Days’, waarmee we aardig wat successen hebben gehad. We hebben bijvoorbeeld gespeeld op de Main Stage van Bevrijdingsfestival Groningen, hebben Groningens eigen Simplon uitverkocht, 2x Eurosonic/Noorderslag gespeeld en een samenwerking gehad met een groot boekingskantoor. Ondanks dat deze route verleidelijk was, merkten we bij onszelf dat het gepaard ging met verwachtingen waar wij eigenlijk niet aan wilden voldoen. We voelen weinig voor het grote publiek en willen connecten met de mensen die muziek op dezelfde manier als wij ervaren. Onze muziek maken en uitdragen is iets geworden waarin we geen concessies meer willen doen, omdat dit is wat het meest belangrijk voor ons is. Met de rebranding naar Steebs Method hebben we alles weggehaald wat hier tussenin stond, zijn we opnieuw independent gaan bewegen en hebben we de muziek op de eerste plaats gezet. Niet alleen de benadering is veranderd, maar ook de samenstelling in de band is zo ingericht dat het de combinatie hiphop-jazz een solide basis geeft. We handelen vanuit de filosofie dat het grootste offer wat je kunt brengen, de overgave is aan wie jij bent en wat jou, jou maakt en dit is wat je toevoegt aan de wereld. Steebs Method staat hiermee voor ballsiness. Het gaat niet om in een plaatje passen, maar het gaat voor ons om de uiting van wie wij zijn en hoe wij muziek ervaren.

Hoe verschilt jullie benadering van jazzrap van andere artiesten in het genre?

Interessante vraag, in de zin dat jazzrap een genre is wat heel dun gerepresenteerd is in Nederland, maar ook in de rest van de wereld. Daarom is de vergelijking naar andere artiesten specifiek moeilijk te benaderen. Binnen het genre daarentegen hebben we wel belangrijke waarden die ons onderscheiden. Sowieso is β€˜people above music’ voor ons een belangrijke. Een persoonlijke klik is voor ons een must om samen dit te kunnen doen. Daarnaast onderscheiden we ons door de benadering van het genre. Van origine is jazzrap een genre waarin samples de boventoon vormen. Bij ons ligt de nadruk op de live instrumentatie en de organische feel binnen de muziek. Dat is bijvoorbeeld ook de reden waarom we erg fan zijn van multitrack recordings: we proberen zo puur mogelijk de uiting van de muziek te captureren. 

Kunnen jullie ons iets vertellen over het creatieve proces achter jullie nummers? Hoe komen de teksten en muziek tot stand?

Ons creatieve proces is een organisch collectief proces. β€˜The Method’ bestaat uit een brede groep muzikanten met uiteenlopende achtergronden, ideeΓ«n en inspiraties. Deze diversiteit is de voedingsbodem voor ons creatieve proces, we β€˜feed of each others ideas’ om het zo te zeggen. Hierin is er vaak een zaadje dat de boel doet ontkiemen; tijdens een jamm ontstaat een groove die we vet vinden, de pianiste heeft een akkoordenschema uitgedacht, of Steeby heeft een nieuwe verse geschreven. Als we potentie zien in een van die ideeΓ«n, werken we het verder uit. We jammen/improviseren over het bestaande idee en overleggen over dingen als een hook, bridge of groove-switch. Soms schrijven we in een enkele repetitie een heel nummer, soms duurt zo’n proces weken, waarin we vaak opnames maken, terugluisteren en weer met nieuwe suggesties komen. Steebs schrijft voor iedere track unieke teksten en geeft de muziek zo een duidelijke boodschap en overkoepelend gevoel. In dit proces zijn tekst en muziek in constante wisselwerking, ze inspireren en versterken elkaar.

In wezen is het dus een groot organisch proces. En zo voelen sommige van onze nummers ook, als een idee wat voortdurend verandert van vorm, groeit of juist kleiner wordt, en toch voelbaar hetzelfde nummer blijft. De laatste track op onze EP, β€˜Steppin Stones’ is het perfecte voorbeeld van zo een typische β€˜Method’ track.

Wat zijn jullie invloeden uit de hiphopscene en andere muziekgenres?

Er zijn twee hele duidelijke bronnen van inspiratie voor onze muziek. Aan de ene kant staat de jazzrap uit de 90’s. Dat is natuurlijk waar het allemaal begint, met artiesten/groepen als ATCQ, Guru, The Roots of Nas. De essentie van deze muziek, die conscious rap combineert met slimme beats en samples uit de jazz, soul en funk, vormt ook de basis voor de muziek die wij maken. Aan de andere kant staat een vrij nieuwe stroming van hip-hop, waarin live-instrumentatie, in plaats van sampling, de basis vormt. Denk aan muziek als die van Denzel Curry’s recente β€˜Could blooded soul band’ extended edition van het album Melt My Eyes See Your Future, bepaalde tracks op To Pimp a Butterfly van Kendrick Lamar, of niche werken als Pourriture Noble van Zwangere Guy en Lander Gyselinck. Naast deze twee centrale pijlers laten wij ons inspireren door diverse soorten muziek, met name jazz, trap, jungle/drum ’n bass, en funk/soul.

Wat willen jullie met de muziek bereiken? Willen jullie een bepaalde boodschap overbrengen aan de luisteraars?

De belangrijkste boodschap die we willen overbrengen gaat verder dan muziek. We willen artiesten/creatives vooral inspireren om eigenwijs te zijn, hun eigen kwaliteiten serieus te nemen en vanuit deze gedachte de wereld in te bewegen. Ook een beetje terugkomend op het doen van geen concessies. Commercieel zou het misschien niet altijd het beste werken, maar vanuit onze filosofie is dat ook iets wat op de tweede plek komt. We denken dat het doen van geen concessies uiteindelijk zal leiden tot meer pluriformiteit en meer pure en eerlijke muziek. Aansluitend hierop halen we veel trots uit het representen van het jazzrap genre, kloppen we ons op de borst en houden we onze kin hoog. Als wij met onze muziek anderen kunnen inspireren om voor zichzelf en hun eigen kunst te kiezen dan is dat het hoogst haalbare.

Zijn er nog artiesten waar jullie mee zouden willen werken?

Aangezien wij als band vrij volledig zijn, voelen we niet zozeer de behoefte aan samenwerking met andere artiesten als met labels of platforms. Zo zouden we graag samenwerken met de mensen van Supersonicjazz of Steppin’ into Tomorrow, en worden we geΓ―nspireerd door de muziek die uitgebracht wordt op labels als WickedWax of Zennez. Hedendaagse artiesten in de Nederlandse scene wiens werk ons inspireert zijn o.a. Radiohop, Alexander Moto, Multibeat, Sticks en Shoom.

Als we dan toch even gaan dromen, dan zouden we het liefst samenwerken met een paar van de volgende namen: Robert Glasper, Kofi Stone, Yussef Dayes en uiteraard Kendrick Lamar.

Beluister de EP “Check The Method (Live EP)” HIER.

Foto’s door boringjawid.