DE HIPHOPCOLLECTOR: Bowie van Loon

In het item β€œDE HIPHOPCOLLECTOR” schijnen we een lichtje op een aantal hiphopverzamelaars en hun collectie. Waarom doen wij dat? Dat zullen we je vertellen.. wij zijn van mening dat de scene niet alleen uit artiesten en producers bestaat en willen ook de diehard fans, in dit geval de verzamelaars, naar voren schuiven. We vragen ze wie ze zijn, waar ze vandaan komen en wat hun 10 dopeste stukken zijn uit hun collectie. Het laatste is uiteraard veelal bijna niet mogelijk, maar we dagen ze wel uit het te doen. In deze editie de 10 dopeste stukken van Bowie van Loon.

Wie is deze collector?
Mijn naam is Bowie van Loon, 33 jaar oud en ben blij dat ik eindelijk de tijd heb genomen om mijn zolderkamer af te struinen en een top-10 samen te stellen. Ik woon in Tilburg, met mijn vrouw en mijn dochter, en ben eigenlijk altijd bezig met hiphop en de verhalen erachter. In een grijs verleden zelf twee platen uitgebracht en op talloze gejatte beats gerapt, maar gaandeweg meer Γ³ver de cultuur gaan schrijven in plaats van zelf muziek maken. Zodoende ben ik zo’n elf jaar geleden terechtgekomen bij Hiphop In Je Smoel, waar ik van stagiair het geschopt heb tot hoofdredacteur.


Vanuit die positie werd ik door NRC gevraagd om eveneens artikelen aan te leveren, waar ik vijf jaar lang interviews, achtergronden en (concert)recensies heb geschreven. Inmiddels ben ik ook webredacteur bij ComplexNL. Ik ben dus voornamelijk muziekjournalist, maar daarnaast schrijf ik persberichten, marketingplannen en nieuwsbrieven voor diverse artiesten. Ook draai ik regelmatig als DJ, bijvoorbeeld als support van Benny The Butcher, Smif-N-Wessun en op festivals als Solar en Appelpop. Onder mijn eigen naam, maar ook als onderdeel van Het Hiphop Journaal, waarmee we alleen NL hiphop draaien. En dit jaar is er een totaal nieuwe uitdaging op mijn pad gekomen; het organiseren van een eigen festival. Zaterdag 29 juli is het zover en vindt Het Moment plaats in de Spoorzone te Tilburg, met o.a. Sticks, Kevin, Hef, Ares Γ©n de live-primeur van Rafting Goods. Maar goed, terug naar die zolderkamer. Die staat vol met CD’s, vinyl, mijn draaitafels en collectibles. En ik heb er even grondig doorheen gespit voor jullie.



Hoe ben je in aanraking met hiphop gekomen?
Mijn vader is een muziekliefhebber ten top. Al vroeg kwam ik in aanraking met bands als Pink Floyd, Dire Straits en Genesis. Hij verzamelde ook vinyl en CD’s, en toen ik op een gegeven moment luisterde naar een compilatie die Braun jaarlijks uitbracht, stonden er twee nummers op die ik de hele tijd op repeat zette: “Woo Hah! (Got You All In Check)” van Busta Rhymes en “Spraakwater” van Extince. Vanuit daar is de liefde voor hiphop ontstaan, en begon ik bij alles wat maar een klein beetje op een van die twee tracks leek met mijn hoofd te knikken. Dankzij mijn neef maakte ik kennis met Dr. Dre en Snoop Dogg, en toen ik “The Slim Shady LP” mocht lenen bij de biblotheek was het hek van de dam. Sinds 2002 heb ik bizar weinig hiphopshows in 013 gemist en ben ik fervent festivalbezoeker: van Definitie van Hiphop tot aan Openair Frauenfeld, Pukkelpop en Splash, ik heb in de afgelopen 20+ jaar heel veel acts gezien Γ©n gerecenseerd.

Wat zijn jouw 10 dikste items die je in je collectie hebt liggen?
Ik ging dus die zolderkamer op en kwam eruit met tien platen waarvan ik het verdomd hard vind dat ze in m’n collectie zitten. Of het ook echt de dikste zijn weet ik niet, want dat zou morgen zomaar anders kunnen zijn. Alright, gaan we:

01. Opgezwolle – Eigen Wereld
Goed, beter, best. Het is een gezegde dat op de discografie van Opgezwolle gelegd kan worden. Want wat Rico, Sticks en Delic met “Spuugdingen” en “Vloeistof” deden was al gruwelijk, maar op “Eigen Wereld” gingen ze helemaal buitenaards. Dat wist ik al toen ik de limited CD thuis voor de eerste keer opzette. Maar het was ook meteen jagen op de al snel uitverkochte eerste persing van het vinyl. Er gingen een paar jaartjes overheen, maar uiteindelijk lukte het. En hoe: de verkoper bood het aan voor 20 euro op Marktplaats. Ik dacht dat het een geintje was, en dat mijn meet-up met hem op Utrecht CS uiteindelijk in een lollig candid camera-filmpje zou eindigen. Maar hij kwam opdagen, mΓ©t platen en hoezen in topconditie. Ik heb hem nog gevraagd of 20 euro Γ©cht oke was, en zat even later vol ongeloof in de trein terug naar Tilburg als de nieuwe eigenaar ervan.


02. Big L – Lifestylez Ov Da Poor & Dangerous
Soms heb je weleens van die momenten dat je twee keer moet knipperen als je een plaat ziet liggen. Zo van: is this the real life? Is this just fantasy? Dat had ik toen ik Big L’s classic debuutalbum tegenkwam op een platenbeurs in mijn eigen thuisstad. Veel te duur was ‘ie ook, natuurlijk, dus ik heb voor het gevoel ook nog vijftien euro van de prijs af geluld bij de verkoper. In optimale staat is de hoes ook niet meer te noemen, maar de plaat klinkt als een klok. “Put It On”, “M.V.P.”, “Da Graveyard” – een possecut met een onmisbare Jay-Z verse. En Buckwild, Lord Finesse en Showbiz die voor de beats tekenen. Man, dit is zo’n aankoop geweest waar ik nooit spijt van krijg. En had dat waarschijnlijk ook nooit gehad als ‘ie vijftien euro duurder was. Dus dat is pure winst geweest.

03. RAFTING GOODS
Als dit niet het beste is dat de coronapandemie ons heeft gebracht, weet ik het ook niet meer. Want middenin alle ellende kwam op Whatsapp een groep bijelkaar die de Nederlandse hiphopscene weer eens ouderwets wakker schudde. Afzonderlijk hadden de MC’s al ruimschoots hun sporen verdiend in collectieven als VSOP, Het VerZet, Slenterprise, Zo Moeilijk, Fakkelbrigade, Kohfie Konnect en Fat Windjacks. Maar samen komen ze om nΓ³g een dikkere stempel te drukken. Ik ben zo blij dat het gelukt is om hen naar Het Moment te halen voor de allereerste live-show en raad dan ook iedereen aan om zo vroeg mogelijk (ze spelen om 15:30 maar hebben wΓ©l de langste set van alle live-acts!) te komen!


04. Westside Gunn – FLYGOD
Deze man heeft er samen met zijn broer en zijn neef voor gezorgd dat Griselda een household name werd in de wereldwijde hiphopgame. In 2016 ligt ongetwijfeld een van de hoogtepunten; het “FLYGOD” album van de labelbaas zelf. Gunn is niet de allerbeste rapper maar heeft een gruwelijk oor voor wat past, meet dat strak af en cureert zo haast perfecte rapplaten. “FLYGOD” heeft bijvoorbeeld allemaal gastartiesten- en producers die perfect passen bij Westside Gunn zelf. Even excentrieke stemmen als Action Bronson en Danny Brown, en fijn luisterbare rhymes van Your Old Droog. Het kindje op de voorkant is Gunn in zijn jongere jaren, met een grote ketting om, een doornenkroon en bloed uit zijn ogen. Gruizige straatrap tot kunst verheffen; het is Gunn gelukt.


05. Redman – Dare Iz A Darkside
Hoewel Redman zelf “Dare Iz A Darkside” grotendeels uit zijn repertoire heeft geschrapt, vind ik het een fantastische plaat. Helemaal als je weet in welke staat hij het opgenomen heeft. De normaalgesproken zo speelse MC speelt er nooit nummers van in zijn live-show en rangschikt het op één na laatst in zijn discografie. Hij bevond zich, zoals de titel al verklapt, op een donkere plek in zijn leven toen hij het opnam; hij was op tour op jonge leeftijd en kreeg een black-out, tekstueel gezien. Ik weet niet eens meer hoe ik het album af heb gemaakt en in welke studio. Ik gebruikte veel drugs, was zo verloren en zo verpest tijdens de opnames ervan.” Maar dat leverde wel zijn meest underground en meest compromisloze album op. Nooit heeft hij een ernstig breed publiek bediend met zijn eigen muziek, maar hier gaf hij overduidelijk geen fuck. Een plaat die pulseert van duisternis en pijn, gelaagd in dikke plakken met slib doordrenkte funk.


06. Kohfie Konnect – HETISZOVER
Ik heb zoveel goede herinneringen aan deze plaat. Ik was bij de allereerste Kohfie-show, de releaseparty van dit album, in Fenix in Sittard. Helemaal daar, inderdaad. Een vriend en ik waren veel te vroeg on the spot, en zagen Terilekst toevallig net uit de auto stappen. Uniek momentje dus, om als young boy even wat achtergrondverhalen over de plaat mee te pikken. ’s Avonds na de show bleven we met z’n allen hangen op het parkeerterrein om te chillen en besloten we spontaan een afterparty te houden in een superklein cafΓ© om de hoek. Dat Brabantse nachten lang waren wist ik, maar dat de Limburgse letterlijk duren tot de volgende ochtend leerde ik dankzij Kohfie Konnect. Qua taalvernuftigdheden en woordspelingen, punchline-dichtheid en creativiteit is dit een van mijn favoriete NL hiphopalbums. Jiggy en Tenshun gaan vaak back-to-back op de unieke sample game van Turrie, en dan kwam het geheel ook nogeens in een jute koffiezak. Een special edition om te koesteren.


07. Clipse – Hell Hath No Fury
Één van de platen waarnaar ik het langst op zoek ben geweest. Al sinds het uitkomen in 2006 gruwelijk fan van het album, maar nog veel langer van Clipse. Dit is echt hun magnum opus, pure en onversneden coke-rap. Met The Neptunes op alle beats en een Pusha-T en Malice gebroederlijk in bloedvorm. Ik heb sinds 2015 op verschillende sites een exemplaar of re-issue gezien en op een belletje gedrukt waardoor ik een note zou krijgen als er eentje beschikbaar kwam. Jarenlang greep ik ernaast, tot mijn collega-journalist en vriend Jaap van der Doelen er eentje kon bestellen en direct aan mij dacht. In dit wereldje is het vaak ieder voor zich, maar collectors die elkaar helpen met het aanvullen van hun wishlist is een van de mooiste dingen die er is.


08. Fat Windjacks – CULT
Het album dat mannen weer heeft laten rappen op beats. De soulvolle en soms gruizige beats van Soulution deed Tenshun, James en Nosa hun A-game weer touchen. Drie compleet verschillende rapstijlen versmolten op “CULT” tot een ultiem meesterwerk. Toen ik hen interviewde voor HIJS spraken we af in koffie- en vinylzaak Black Gold in Amsterdam en spatte de energie van hen allemaal. We hadden een gesprek over de staat van hiphop en hun rol daarin, en vooral over Fat Windjacks als project. Tenminste, project… zo zagen ze het zelf al lang niet meer. Dit was tijdens de vele studiosessies een hechte vriendengroep geworden. Een van de gezelligste gesprekken ooit, over een plaat die veel meer impact heeft gemaakt op NL hiphop dan ze waarschijnlijk zelf beseffen.


09. STIKSTOF – FAMILIE BOVEN ALLES
Hoewel “/02” en “Overlast” ook in de collectie zitten – in flink mindere staat dan deze, overigens – heb ik toch gekozen voor “FAMILIE BOVEN ALLES” in deze lijst. Dit was ook het eerste album waarvoor ik na Zwangere Guy twee keer eerder gesproken te hebben kennismaakte met de hele groep. In hun studio en pop-up store in Brussel had ik een geweldige dag met hen, en gingen we dieper in op de evolutie en positie van STIKSTOF in het Belgische hiphoplandschap. Bovendien was ik met de jongens van Het Hiphop Journaal naar de releaseparty gereisd, wat een legendarische avond in de Ancienne Belgique opleverde. De speciale versie van het vinyl kent een sick trucje waarbij het STIKSTOF-logo continu lijkt te bewegen naarmate je de sleeve ervan af haalt.


10. De Likt – CTRL-ALT-DE LIKT
Al sinds de tijd dat ik stage liep bij Hiphop In Je Smoel ken ik de jongens van De Likt. Niet dat ik er een onwijze band mee heb opgebouwd, maar ze zaten met hun label en management in hetzelfde kantoor, waardoor ik hen vaak tegenkwam. Altijd aan het werk aan nieuwe muziek, hun live-show, hun promo-uitingen of hun fysieke releases. Uiteindelijk is hun derde album ook hun afscheidsplaat gebleken, maar wat een sicke uitgave is het geworden. “CTRL-ALT-DE LIKT” lag schijnbaar de hele coronaperiode geperst en wel klaar om uitgebracht te worden, maar zag in 2022 pas het levenslicht. Toen de mannen live mochten knallen. Als zoete broodjes werden ze verkocht na hun optredens, deze transparante vinylhoes, met transparant vinyl erin, waardoor er door de gekleurde vlakjes een soort optische illusie ontstaat. Fully in balans met de retro-sounds die erop te vinden zijn.


Support de scene en lees af en toe eens een artikel van me. Ben blij dat ik naast Hiphop In Je Smoel, ComplexNL, CULT Magazine en NRC nu ook op POKOE te vinden ben. Cheers!

Foto in header is geschoten door Rosa Quist.

Volg Bowie van Loon ook op Instagram viaΒ Salaris013.

About the author