DE HIPHOPCOLLECTOR : DJ Notaro

In het item β€œDE HIPHOPCOLLECTOR” schijnen we een lichtje op een aantal hiphopverzamelaars en hun collectie. Waarom doen wij dat? Dat zullen we je vertellen.. wij zijn van mening dat de scene niet alleen uit artiesten en producers bestaat en willen ook de diehard fans, in dit geval de verzamelaars, naar voren schuiven. We vragen ze wie ze zijn, waar ze vandaan komen en wat hun 10 dopeste stukken zijn uit hun collectie. Het laatste is uiteraard veelal bijna niet mogelijk, maar we dagen ze wel uit het te doen. In deze editie de 10 dopeste stukken van DJ Notaro.

WIE IS DEZE COLLECTOR?

Mijn naam is Ron Nota en mijn DJ naam Notaro (achternaam + eerste twee letters voornaam) begonnen met verzamelen van vinyl in 1985. Begin jaren ’90 alleen nog maar hiphop vinyl. Daarvoor Hip Hop, Funk, Soul, Jazz, House, Pop et cetera.

HOE BEN JE IN AANRAKING GEKOMEN MET HIPHOP?

Mijn tien jaar oudere tante gaf mij cassettes van de Soul Show van Ferry Maat die ik later zelf ging luisteren. Een rap plaat na 20:00 was de standaard en had mijn volle aandacht. Die wilde ik dan graag op vinyl kopen. Eerst in een lokale platenzaak mijn plaatjes gekocht en vanaf ’86 bij Kareltje in Utrecht, later overgenomen door Rhythm Import. Vervolgens kwam Fat Beats in Amsterdam waar ik vanaf eind jaren ’90 naar toe ging om te hangen en vinyl te scoren. In 2007 was het voorbij met de Fat Beats winkel aan de Singel en werd het voornamelijk digital digging en platenbeurzen bezoeken. HHV en UGHH bestelde ik voornamelijk bij overzichtelijke websites met betrouwbare levering, maar het chillen in de platenzaak miste ik meteen. Nu is de tijd veranderd. Limited releases voor behoorlijke prijzen en voornamelijk online diggen. Gelukkig is er ook nog Discogs waar ik af en toe wat verkoop en gemiste lp’s uit de jaren ’80 en ’90 koop met name uit het buitenland. De CD longbox had destijds regelmatig mijn voorkeur boven de LP en nu zijn de prijzen van die LP’s een stuk hoger, maar heb er gelukkig nog een hoop kunnen scoren. De originele pressing heeft altijd mijn voorkeur. Bovenaan mijn wishlist staan nu de LP’s van Ice Cube – The Predator, Big L – Lifestylez en Diamond and the Psychotic – Neurotics Promo LP welke ik wel op cd heb. In de jaren ’90 heb ik op zondagmiddagen gedraaid in een locale club en later op donderdagavonden in Utrecht. In de jaren heb ik veel gemixed met vinyl en later serato. Ieder jaar een best of mix en tussendoor thema mixes. Ook heb ik tien jaar mijn bijdragen geleverd aan “The Halftime Radio Show” (censureren van songs) en later Rap is Outta Control van DJ Eclipse, die ik in de Fat Beats tijd in Amsterdam, en New York heb ontmoet. Ook heb ik upcoming artiesten geΓ―ntroduceerd bij Eclipse wat leidde tot een uitnodiging van die artiest in de studio voor een interview. Dit allemaal op afstand vanuit huis omdat de show alleen in New York en online te beluisteren was. Ook zelf ben ik in de studio geweest. MC Whiteowl heeft zijn dankbaarheid naar mij uitgesproken in een song die Eclipse draaide in “The Halftime Show” en hij heeft mij zijn appartement aangeboden om vakantie door te brengen. Laatste jaren doe ik rustig aan. Ik vind het nog steeds leuk genoeg om nieuw vinyl te verzamelen dankzij labels als De Rap Winkel, Copenhagen Crates, Daupe, FXCK RXP et cetera. Inmiddels heb ik meer dan 5000 platen in de collectie en still counting…

WAT ZIJN JOUW 10 DIKSTE ITEMS DIE JE IN JE COLLECTIE HEBT LIGGEN?

Een grote uitdaging om dan tien van de dikste albums uit de collectie te noemen. Ik heb er nu tien uitgelicht en als ik het opnieuw zou moeten doen zouden het zomaar weer tien andere kunnen zijn. Deze komen allemaal uit de jaren ’90. 

01. A Tribe Called Quest – Midnight Marauders

Het debuut album van A Tribe Called Quest “People’s Instinctive Travels” maakte indruk op mij en op school hadden we het met een klein groepje hiphopheads over deze sound. “Midnight Marauders” is mijn persoonlijke favoriet van A Tribe Called Quest en een album die ik nooit zou willen missen in mijn collectie. 

02. Paris – Sleeping With The Enemy

Paris legt het corrupte systeem bloot met zijn lyrics en heeft veel mensen wakker gemaakt met het benoemen van onder andere de New World Order die nu wordt uitgerold in de wereld. De manier waarop hij dat doet is krachtig en agressief en komt hard binnen. De intro vond ik destijds geweldig en heb ik regelmatig op hoog volume gedraaid. Uiteindelijk vind ik de gehele LP echt super dope.

03. Ice Cube – Death Certificate

Als member van N.W.A. vond ik Cube de beste. Zijn eerste vier solo albums zijn in mijn mening zijn beste albums. Met name 2, 3 en 4. Aan “Death Certificate” heb ik ook vanwege de lyrics en mijn beleving op het moment van de release de beste herrineringen aan.

04. Pete Rock & CL – Mecca and the Soul Brother

In deze periode dat het persoonlijk wat minder met mij ging probeerde ik de realiteit te ontvluchten door middel van de muziek. Zowel op cassette, CD en LP heb ik deze plaat veel gedraaid. Ik kreeg er een euforisch gevoel van. Geweldige plaat en een van de beste duo’s ever in hiphop.

05. Nas – Illmatic

“Illmatic” van Nas is een classic die niet mag ontbreken. Bij VPRO’s “Villa 65/Dutchmasters” hoorde ik vervormde opnames van “Life’s A Bitch” een paar weken voordat het album werd ge-released. Ik heb de tapes nog ergens liggen. Voor dit album informeerde ik bij de platenzaak wanneer deze verwacht werd. De 12′ met de remixes waren ook een must have. Een van de beste hiphop albums allertijden.

06. The Notorious B.I.G. – Ready to Die

Bij “YO MTV Raps” zag ik hem regelmatig voorbij komen. Na de track “Party And Bullshit” verscheen dit album met mijn favoriete track “Unbelievable” dat is geproduceerd door Premier. Easy Mo Bee heeft een groot aandeel op dit album. Dikke producties. Biggies flow en style waren fenomenaal.

07. EPMD – Businesses Never Personal

In de jaren ’80 kocht ik al 12′ onder de naam Epee MD en het business concept was origineel. Naast Pete Rock en CL, maken zij ook naar mijn mening deel uit van één van de beste hiphopduo’s die er bestaan. Hit Squad en Def Squad zijn beide tof en de interviews bij YO MTV Rap’s herriner ik me nog als de dag van gisteren. 1992 was het jaar waarin ik ontsnapte in hiphop en heb ik de beste herinneringen aan dankzij EPMD, K-Solo, Pete Rock & CL, Dr. Dre et cetera. “Business Never Personal” is mijn favoriete EPMD album. Ook deze vaak gedaaid op cassette, CD en LP. 

08. Tim Dog – Penicillin on Wax

Ultramagnetic met de dope producties en Tim Dog met zijn aggresieve lyrics. Dit was een aanval op N.W.A. en dat was destijds indrukwekkend. Wie durfde N.W.A. nou eigenlijk te dissen. In de video spuugde hij letterlijk het vocht uit zijn lijf. Met een maatje luisterde we veel naar de beef tussen de East en West zonder een kant te kiezen. Dikke LP die altijd wel is blijven hangen. 

09. Dr. Dre – The Chronic

Van dit album heb ik erg genoten. Één van de beste hiphop albums allertijden uit mijn favoriete hiphop jaar. Een game changer en veel besproken en beluisterd in mijn vriendenkring. Deze was verslavend om naar te luisteren en die joint waardoor de beleving intenser werd mocht niet ontbreken. 

10. Souls Of Mischief – 93 Til Infinity 

Zo’n geweldige plaat met een chill vibe. Een classic album waar ik niet genoeg van kon krijgen. Tijdloos en essentieel voor in de collectie. Erg blij met deze eerste pressing op blauw vinyl. 

En hierbij ook nog een tip voor de vinyl verzamelaar! Vervang de standaard binnenhoezen voor binnenhoezen met polyethyleen voering om “scuffs” (vlekken) op het vinyl te voorkomen en polypropyleen sleeves met sluitstrip om stof buiten te houden.

De Nederlandse en Belgische hiphop heb ik in dit item niet genoemd. Mijn favorieten zijn Opgezwolle en Fat Windjacks. Shout out aan de dope scene waar ik de laatste jaren meer bekend mee ben geraakt. Onder andere ook door één van de nicest gasten achter de schermen bij POKOE, salute! Daardoor heb ik veel hiphop van eigen, maar ook van Belgische bodem mogen ontdekken. Big up naar DJ Kid Chaos om mij ook met regelmaat van dope releases op de hoogte te stellen!

Volg Man O Green ook op Instagram viaΒ djnotaro.

About the author